چگونه یک دوچرخه را انتخاب کنید.  برای انتخاب  یک دوچرخه جدید باید به  سه نکته اصلی دقت داشته باشید:

  • انواع دوچرخه: نوع مناسب دوچرخه برای شما تا حد زیادی بستگی به جایی که شما قصد دارید دوچرخه سوارکنید دارد.
  • ویژگی ها و اجزای دوچرخه: چیزهایی مانند تعلیق، چرخ دنده ها و ترمز ها مشخص می کند که دوچرخه چگونه عملکردی دارد.
  • دوچرخه مناسب: پس ازجستجو در دو مورد بالا رسیدن به یک نتیجه مناسب حال مهم آن است که مطمئن شوید دوچرخه مناسب ابعاد و اندازه شما هست  و بر روی آن راحت هستید.

انواع دوچرخه :

دوچرخه‌ها با توجه به محیط‌هایی که در آن استفاده می‌شوند، طراحی‌ خاصی که دارند و همچنین جنسیت افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به چندین دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند. در تقسیم‌بندی براساس نوع محیط قابل‌استفاده، دوچرخه‌ها بدین صورت شناخته می‌شوند:

البته در این تقسیم‌بندی، انواع دیگری از دوچرخه نیز وجود دارند که برای انجام حرکات نمایشی استفاده می‌شوند و عمدتا به نام دوچرخه‌های BMX شهرت دارند.

 

تقسیم‌بندی انواع دوچرخه بر اساس طراحی

نوع دیگری از تقسیم‌بندی دوچرخه براساس طراحی و نوع کمک‌فنر به کار رفته در آن صورت می‌گیرد و شامل دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension است. Hard Tail معمولا به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که تنها دارای یک کمک‌فنر هستند یا کمک‌فنری ندارند.

 

بدون کمک فنر

 

Full Suspension به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که دارای یک کمک‌فنر در چرخ‌ عقب هستند. این دسته از دوچرخه‌ها فریمی دوتکه دارند؛ به‌نحوی‌که دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.

دارای کمک فنر

 

تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension

حال شاید این سوال برایتان پیش آید که برای خرید چه فرقی میان دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension وجود دارد؟ اگر شما دوچرخه‌سواری حرفه‌ای نیستید، خرید دوچرخه‌ی Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک کمک‌فنر دیگر در چرخ عقب است، تنها برایتان هزینه‌ای اضافه ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخه‌های Hard Tail به‌صرفه است. دوچرخه‌های Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده می‌شوند تا به واسطه‌ی کمک‌فنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخ‌ها منتقل شود.

 

تقسیم‌بندی انواع دوچرخه بر اساس محیط استفاده

تقسیم‌بندی انواع دوچرخه براساس محیط‌ بیشتر به این جهت انجام می‌شود که دوچرخه‌سواران بتوانند با انتخاب دوچرخه‌ای مناسب، از راحتی بیشتری در زمان استفاده از آن برخوردار شوند. به بیان دیگر، در طراحی هر یک از این دوچرخه‌ها ویژگی‌هایی مدنظر قرار گرفته که آن دوچرخه را برای استفاده در محیط‌های مدنظر مناسب ساخته است.

 

دوچرخه شهری

دوچرخه‌های شهری معمولا دارای فریمی فلزی و سبک از جنس آلومینیوم و تایرهایی نازک و بدون آج هستند. این دوچرخه‌ها معمولا دنده یا کمک‌فنر ندارند. زاویه‌ی فرمان نسبت به زین و همچنین فاصله‌ی رکاب تا زین در این دوچرخه‌ها معمولا بیشتر از دوچرخه‌های کوهستان است که باعث خواهد شد کنترل دسته‌ی فرمان به شکلی راحت انجام شود؛ درعین‌حال برای حرکت در مسیرهای طولانی، به رکاب‌زدن‌های مدوام نیاز نیست.

دوچرخه شهری

 

دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان برخلاف دوچرخه‌های شهری، تایرهای پهن‌تری دارند. این تایرها معمولا دارای آج‌هایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین می‌شود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخه‌ی کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخه‌سوار بتواند به کمک آن به‌راحتی در مسیرهای شیب‌دار یا صعب‌العبور حرکت کند. یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در این دوچرخه‌ها استفاده می‌شود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخه‌ها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرود‌های زیاد در زمان حرکت، از صدمه‌دیدن چرخ‌ها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.

 

دوچرخه کوهستانی

 

دوچرخه هیبرید

دوچرخه‌های هیبرید به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که کاربردی شبیه به دوچرخه‌های کوهستان یا شهری دارند. درواقع این دوچرخه‌ها برای استفاده در هر دو محیط کاربرد دارند؛ با این تفاوت که نمی‌توان از آن‌ها برای کوه‌پیمایی استفاده کرد و تنها مناسب استفاده در دامنه‌ی کوه یا محیط‌هایی هستند که شیب کمتری نسبت به ارتفاعات کوهستان دارند. این دوچرخه‌ها ویژگی‌هایی نظیر دوچرخه‌های کوهستان دارند؛ فقط پهنای چرخ آن‌ها از دوچرخه‌های کوهستان کمتر است.

 

دوچرخه هیبرید

 

دوچرخه کورسی و جاده

بیشتر افراد دوچرخه‌های کورسی و دوچرخه‌های جاده را در دسته‌ای کلی به نام دوچرخه‌ی جاده تقسیم‌بندی می‌کنند. شاید این اشتباه به‌دلیل اشتراکات فراوانی باشد که بین این دو دسته دوچرخه وجود دارد. دوچرخه‌های کورسی و دوچرخه‌های جاده (به استثنای دوچرخه‌های جاده‌های کوهستانی) معمولا به دنده یا کمک‌فنر نیازی ندارند. همچنین باید در بدنه‌ی این دوچرخه‌ها از موادی سبک استفاده شود تا به دوچرخه‌سوار در داشتن شتاب و سرعت بیشتر کمک کند. از تفاوت‌های اصلی این دو دسته دوچرخه، نوع تایرهایی است که در آن‌ها به کار می‌رود؛ به‌نحوی‌که دوچرخه‌های کورسی دارای تایرهایی نازک‌تر نسبت به دوچرخه‌های جاده هستند؛ به همین دلیل از یک دوچرخه‌ی کورسی نمی‌توان در مسیرهای جاده‌ای با مسافت طولانی استفاده کرد.

 

دوچرخه کورسی

 

دوچرخه BMX

دوچرخه‌های BMX یا دوچرخه‌های Time Trial بیشتر برای مصارف ورزش‌کارانی ساخته می‌شوند که به ورزش دوچرخه‌سواری به صورت حرفه‌ای می‌پردازند. دوچرخه‌های BMX معمولا دارای سایز فریم‌هایی کوچک هستند. این دوچرخه‌ها هیچ نوع ترمز یا کمک‌فنری ندارند. بدنه‌ی دوچرخه‌های BMX عمدتا از موادی ساخته می‌شود که وزنی سبک و استحکامی زیاد داشته باشد تا به افزایش بیشتر سرعت برای حرکات نمایشی کمک کند.

 

دوچرخهBMX

 

دوچرخه Time Trial

دوچرخه‌های Time Trial نیز همانند دوچرخه‌های BMX برای مصارف حرفه‌ای و مسابقه‌های دوچرخه‌سواری تیمی طراحی شده‌اند. این نوع دوچرخه‌ها معمولا دارای فریم‌هایی بسیار کوچک‌تر نسبت به دوچرخه‌های جاده هستند و طوقه‌ی به‌کاررفته در ساخت آن‌ها عمق بیشتری دارد که به این دوچرخه‌ها سرعت بیشتری می‌بخشد.

دوچرخه Time Trial

 

 

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *