توصیف بوی عطر

بی شک برای هر کدام از ما بارها پیش آمده که در خیابان، اتوبوس، تاکسی یا مترو از کنار فردی رد شده، بوی عطر آن را به خوبی حس کرده‌ایم اما از توصیف آن عطر برای فروشنده هنگام خرید دچار مشکل شویم. تعداد کمی از افراد وجود دارند که می‌توانند رایحه یک عطر را به طور دقیق توصیف کنند. رایحه‌ها زبان و اصطلاحات مخصوص به خود را دارند و دانستن آن‌ها کمک می‌کند تا ظرافت‌های هنر عطر را بهتر درک کرده و بتوان آن را شرح داد.

سفر رایحه‌ای یعنی چه؟

«سفر رایحه» به یکی از جذاب ترین بخش های یادگیری در مورد عطر معروف است. منظور از سفر رایحه همان سیر تکاملی رایحه در طول زمان می‌باشد.
سازندگان عطر به طور سنتی برای حل مشکلاتی مثل نگه داری طولانی مدت رایحه‌های شبیه به هم جبران ناپایداری و تبخیر روغن‌ها، آن‌ها را لایه لایه کردند تا با تحلیل رفتن تدریجی یک روغن، روغن بعدی آشکار شود. این نوع عطر که پس از استفاده تغییر کرده و تکامل می‌یابد، عطر غیرخطی نامیده می‌شود.
امروزه عطرسازان بااستفاده از مواد مصنوعی و فناوری پیشرفته، قادر به ساخت عطرهایی با رایحه خطی شده‌اند که با گذشت زمان رایحه آن‌ها ثابت باقی می‌ماند.

نت‌های عطرسازی

به‌طور کلی ساختار یک عطر از نت‌های اولیه، نت‌های میانی و نت‌های پایینی تشکیل شده است. این ساختار، هرم بویایی نامیده می‌شود. هر نُت مربوط به رایحه‌ی خاصی است که نشان‌دهنده تکامل طبیعی عطر است که در طول زمان آشکار می‌شوند.Description of the smell of the perfume
عطرها دارای لایه‌بندی در ساختار خود هستند به طوریکه هرکدام از لایه‌ها طیف بویایی خود را دارند. به هنگام استشمام عطر، متوجه تغییر طیف بویایی آن هنگام تغییر لایه‌بندی‌ها می‌شوید. این لایه‌ها یا طیف‌های بویایی با نام نُت (note)شناخته می‌شوند. همه‌ی عطرها معمولا دارای سه نُت اصلی و گاهی اوقات یک نُت پل می‌باشند:

  1. نت آغازی یا اولیه یا نت بالایی (Top Notes)
    نت آغازین یا اولیه بویی است که پس از اسپری کردن عطر به مشام می‌رسد. پس نت آغازین نقش مهمی در تاثیرگذاری عطر دارد. البته باید بدانید که نت آغازین دوام و ماندگاری چندانی ندارد و عموما پس از گذشت ۵ تا ۱۵ دقیقه از بین خواهد رفت. هدف اصلی این نت است که رایحه‌ اولیه‌ای در عطر ایجاد کند تا مخاطب را به آرامی برای بوی خوش نت بعدی آماده کند. به همین خاطر عطر سازان کاربلد از مولکول‌های کوچکتری برای نت آغازین استفاده می‌کنند. رایحه‌های مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و نارنج، بوی ملایم گل‌هایی مانند اسطوخودوس و رز،رایحه‌های پرطرفداری مثل رایحه ریحان و رازیانه از جمله رایحه‌هایی هستند که در نت‌های اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. نت میانی (Heart Notes)
    نت میانی قلب رایحه یک عطر است و هدف اصلی آن نگهداری مقداری از بوی خوش نت ابتدایی و معرفی رایحه‌ جدید با بوی عمیق و نافذ است. جالب است بدانید که نت میانی رایحه‌ای پرکننده برای نت پایانی عطر به حساب می‌آید، چون نت پایانی به تنهایی رایحه‌ای خوش و دلپذیر ندارد. نت میانی حدود ۷۰ درصد از رایحه عطر را تشکیل داده و ماندگاری بیشتری نسبت به نت آغازین دارد. روغن معطر گل‌هایی مانند یاسمن، شعمدانی، بهار نارنج و یلانگ‌یلانگ، بوی خوش دارچین، فلفل، کاج، برگ لیمو، فلفل سیاه و هل از جمله رایحه‌هایی هستند که در نت میانی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  3. نت پایانی یا نت پایه (Base Notes)
    نت پایانی در کنار نت میانی معنا پیدا می‌کند و پایه و اساس بوی خوش یک عطر است. در نت پایانی از رایحه‌های ملایم و نافذتر استفاده شده که ماندگاری رایحه‌های عطر را بالا می‌برد. نت پایانی معمولا از رایحه‌ها و مولکول‌های سنگین و متراکم‌تری تشکیل شده که دوام بیشتری دارد و شاهد ماندگاری ۶ ساعت یا بیشتر رایحه آن هستیم. وانیل، عنبر، مشک، نعناهندی، خزه، رایحه‌های چوبی مانند مثل چوب صندل و سد ازجمله رایحه‌هایی هستند که معمولا در نت پایانی استفاده می‌شوند.
  4. پل (The Bridge)
    گاهی اوقات یک «نت پل» اضافه می‌شود که به دیگر نت ها کمک کند تا به صورت هموارتر باهم ترکیب شوند. آن‌ها رایحه‌های ملایمی هستند که از روی پوست تبخیر نمی‌شوند. نت‌های پل رایج شامل اسطوخودوس، وانیل، ویتامین E یا روغن جوجوبا می‌باشد.

چند راهکار ساده برای توصیف رایحه عطرها

  • عطر را روی یک سطح بریزید و قبل از ارزیابی آن را استشمام کنید.
  • کاملا با دقت زیاد و بدون هیچ مزاحمتی روی عطر تمرکز کنید.
  • هر نوع تأثیر یا احساسی را که در هنگام استشمام عطر تجربه می کنید به خاطر بسپارید.
  • سعی کنید درک کنید که چگونه خانواده عطرهای مختلف را تفسیر می کنید .
  • صفت و کلماتی را پیدا کنید که حس کلی و عمومی بو را مشخص می کند.
  • افعال کلمات قوی و فعالی هستند که می توانند به شما در توضیح بهتر بو کمک کنند.
  • آن حسی را که عطر دریافت می کنید تجسم کنید.Description of the smell of the perfume
  • می‌توانید از تصاویر خلاقانه و توصیفات شاعرانه برای توصیف بوی عطر بهره ببرید.
  • برای توضیح یک رایحه از حواس دیگر خود نیز استفاده کنید.
  • سعی کنید احساسات و عواطفی را که عطر برای شما تداعی می کند تعریف کنید.

کلام آخر

در اولین تلاش ها برای توصیف بوی عطر ممکن است احساس کنید که تغییر نت‌ها قابل درک نیستند، اما وقتی بینی خود را آموزش دهید تا ظرافت‌ها را تشخیص دهد، متوجه خواهید شد که ردیابی عطرها و نحوه تغییر رایحه‌هایشان در طول زمان لذت‌بخش است. عمق و لایه‌های زیادی برای ادکلن‌ها وجود دارد که تجربه کردنش نیازمند زمان و صبر است.

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (1 امتیاز, میانگین: 3٫00 از 5)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بهترین برندهای آرایشی

فروشگاه اینترنتی بورچین

قالب وردپرس

قالب وردپرس