انواع نان:

  • نان سفید: مغز گندم حاوی سه ماده استفیبر، ماده مغذی و نشاسته است . در تهیه نان سفید فیبر و ماده مغذی حذف شده و تنها نشاسته باقی می‌ماند نتیجه این است که مواد مغذی کمتری در این نان وجود دارد.
  • نان گندم: نان گندم را نباید با نان سبوس‌دار اشتباه گرفت. این نان از آرد گندم تهیه می‌شود.
  • نان گندم سفید کامل: این نان از نوعی گندم تهیه می‌شود که روشن‌تر از گندم‌های معمولی (که قرمز هستند) است.
  • نان سبوس‌دار: مانند نان گندم این نان نیز از دانه‌های کامل و سالم گندم تهیه می‌شود. علاوه بر گندم نان سبوس‌دار می‌تواند حاوی جو دو سر، برنج قهوه‌ای و دیگر مواد حاوی فیبر، ویتامین و مواد مغذی باشد.
  • نان چند دانه‌ای (از چند نوع غلات تشکیل شود): اگر چه از اسمش نانی سالم به نظر می‌رسد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این نان از گندم خالص درست شده باشد. فقط به معنی این است که از چند نوع گندم (غلات) مثل گندم، جو و کوینولا تشکیل شده‌است.
  • نان جوانه گندم: این نان از آرد جوانه گندم ساخته می‌شود.

 

نان جو نوعی نان سبوس دار دربرگیرنده تمام ویژگی های نان سبوس دار است.

 

سبوس چیست؟

یک دانه گندم یا جو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. سبوس، آندوسپرم و جوانه، که سبوس خارجی ترین لايه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشيد استفاده مي کند.

 

خواص نان سبوس دار:

مصرف نان سبوس دار برای سلامت چشم‌ها و کاهش وزن و بهبود دستگاه گوارش و کاهش جذب کلسترول خون و پیشگیری از بروز بيماري هاي قلبي و عروقي و مهار سكته هاي قلبي و دیابت نوع 2 و براي رشـد کـودکان و افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها و درمان  یبوست مفید است.

نکاتی راجب نان سبوس دار:

زیاده روی در مصرف نان سبوس دار به دلیل بالا بودن میزان اسید فایتیک موجود در آن میتواند در جذب برخی املاح دو ظرفیتی مانند کلسیم، آهن و روی توسط سلولهای بدن اختلال ایجاد کرده و باعث سوء تغذیه شود.

به دلیل گلوتن موجود در این نان، مصرف آن به افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند توصیه  نمی‌شود.

هنگام خرید نان جو توجه داشته باشید که این نان کاملا پف کرده و قهوه ای است و طعم چندان خوبی ندارد و اگر با نان های تختی که روی آن سبزیجات ریخته بودن تا پف نداشتن آن به چشم نیاید مواجه شدید بدانید که آن نان با آرد گندم پخته  شده و به عنوان نان جو به شما فروخته می شود

 

 

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بهترین برندهای آرایشی

فروشگاه اینترنتی بورچین

قالب وردپرس

قالب وردپرس