همانطور که می‌دانیم سفال‌ها و ظروف سفالی تاریخچه‌ي تقریباً همزاد با انسان‌ها دارند. چرا که اجداد ما پس از گذشت زمان متوجه طرز ساخت و پختن ظروف شدند و از همان زمان تا امروز بشر همواره طرفدار صنایع دستی سفالی هستند. در گذر زمان انسان‌های اولیه نسبت به تزئین و زیبا‌تر کردن اشیاء محیط زندگی خود نیز علاقه نشان‌ دادند.

اولین نمونه‌های نقاشی بر سفال‌ها قدمتی بسیار زیاد دارند و مربوط به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد مسیح هستند. در ایران نمونه‌های اولیه از نقاشی بر اشیاء سفالی از تپه‌های سیلک کاشان کشف شده است. باید بدانیم نقوشی که روی ظروف سفالی اولیه کشیده می‌شدند بسیار ساده بودند و از خط‌ها مورب و شکسته تشکیل می‌شدند. به مرور زمان و با پیچیده‌تر شدن ساختار هنر در اقوام پیش از تاریخ، نقوش حیوانی و گیاهی را هم بر روی سفال‌ها مشاهده مي‌کنیم که نشان‌گر درک بیشتر انسان از محیط اطراف خود است.

تکنیک نقاشی روی سفال

تکنیک های نقاشی روی لعاب، زیر لعاب، خراشیدن و …. استفاده می شده که البته نیاز به لعاب دادن و پخت سفال در کوره است، امروزه برای علاقه مندان به نقاشی روی سفال این امکان که با رنگهای اکرولیک،گواش و…روی سفال نقاشی کنند نیز به وجود آمده.

ابزار مناسب برای نقاشی روی سفال

  • ظرف سفالی
  • رنگ اکریلیک یا گواش
  • چسب چوب
  • قلم مو
  • دورگیر
  • اسپری تثبیت کننده رنگ

آماده کردن زیر کار

مقداری چسب چوب را کاملا رقیق کنید و با قلم مو روی سطح ظرف سفالی بکشید. ویژگی جنس سفال این است که رنگ را به اصطلاح می خورد و این لایه از چسب چوب جلوی آن را می گیرد. ضمن این که رنگ به کار رفته روی چسب چوب هم براق تر خواهد بود و هم مقاومت بیشتری خواهد داشت.

مجددا با سمباده نرم سطح کار را صاف کرده و با اسفنج آن را تمیز کنید.

زمانی که چسب چوب خشک شد یک لایه نازک از رنگ اکریلیک یا گواش سفید را به کمک قلم موی تخت سایز ۴ بر روی سطح سفال بکشید.

رنگ پس زمینه را با استفاده از رنگ اکریلیک یا گواش روی کار بزنید. حدود ۳ بار باید سطح را رنگ آمیزی کنید تا پس زمینه شما رنگ یکدستی پیدا کند.

اگر از رنگ اکریلیک استفاده کردید مقدار کمی با آب رقیق کنید تا رد قلم بر روی کار نماند.

انتقال طرح به روی سفال

پس از اتمام و خشک شدن زیر سازی، با مداد و به کمک کاغذ کاربن طرح مد نظر خود را به دقت بر روی سفال منتقل کنید. اگر می‌خواهید از طرح‌های ذهنی نیز استفاده کنید توصیه‌ی ما این است ابتدا آن را بر کاغذی کشیده پس از آن به سطح کار منتقلش کنید.

رنگ آمیزی

مرحله‌ي لذت بخش نقاشی روی سفال رنگ گذاری و تکمیل کار است. به تناسب میان قلم‌موی مورد استفاده و اندازه‌ي طرحتان دقت کنید و برای طرح‌های کوچک از قلم‌مو‌های بزرگ استفاده نکنید تا کارتان در مجموعه تمیز درآید. بعد از انجام رنگ‌آمیزی به طور کامل، اجازه دهید تا کار به طور کامل خشک شود.

لعاب محافطتی

تا به این مرحله، خلق اثر هنری ما به اتمام رسیده است اما اکنون باید با ایجاد لایه‌ای محافظتی آن را از بلایا (!) حفظ کنیم. توصیه‌ی ما استفاده از یک لایه اسپری تثبیت رنگ، روغن جلا یا کریستال است. جالب است بدانید در صورتی که به موارد بالا دسترسی ندارید می‌توانید از اسپری تافت موی سر برای تثبیت رنگ کارتان استفاده کنید.

 

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بهترین برندهای آرایشی

فروشگاه اینترنتی بورچین

قالب وردپرس

قالب وردپرس