چگونه سرمایه گذار جذب کنیم
یک مدیر خوشفکر همیشه ایده هایی برای توسعه و تحقیق دارد که میتواند آینده کسب و کار تحت مدیریتش را متحول کند اما برخی از این ایده ها نیازمند سرمایه های بزرگی است و خارج از توان فعلی شرکت؛ راهکار در این مواقع جذب سرمایه گذار جدید است تا بتوان با کمک سرمایه جدید طرح های مورد نظر را پیاده کرد.
به گزارش آلامتو و به نقل از مردمان؛ اگر قصد دارید سرمایه جدیدی وارد کار و تجارتتان کنید، احتمالاً میدانید که جذب سرمایهگذار کار چندان سادهای نیست. مسئله خیلی مهم ارائه و معرفی خودتان به سرمایه گذاران احتمالی و جلب نظر آنها برای وارد کردن سرمایهشان به کار شماست.
گاهی شاید کمتر از ۱۰ دقیقه برای معرفی خودتان زمان داشته باشید، به همین دلیل خیلی مهم است که برای اینکار از قبل برنامهریزی کنید. در این مقاله ما فرمت معرفی شرکتتان و مراحل پشنهادی برایتان آوردهایم که میتواند کمک خوبی در این زمینه برایتان باشد.
چیزی که خیلی باید به آن دقت کنید، تمرین کردن ارائه و معرفی شرکتتان برای جذب سرمایه گذار است. خیلی از کارفرماها را میبینید که چون زمانبندی و برنامهریزی درستی برای جلسه معرفی خود ندارند، نمیتوانند در زمان مقرری که برای معرفی خود به دست آوردهاند، این کار را به درستی انجام دهند.
علاوه بر این، سرمایهگذاران میخواهند که بتوانید ادعاهایتان را اثبات کنید. باید یک برنامه کاری خوب و آماده داشته باشید تا سرمایهگذاران بتوانند در صورت نیاز آن را بررسی کنند. چیزی که آنها میخواهند یا خلاصه برنامههای اجرایی شرکت شما یا برنامه کامل آن است.
برای جذب سرمایهگذار جدید برای کار و تجارتتان، چند نکته مهم را باید به خاطر داشته باشید:
داستان شما
کارتان را با یک داستان متقاعدکننده شروع کنید. اینکار شنوندههایتان را از همان ابتدا درگیر مسئله خواهد کرد. و اگر بتوانید داستان را به طریقی به شنوندههایتان ربط دهید، خیلی بهتر هم خواهد بود. داستان شما باید مربوط به مشکلی باشد که قصد دارید در بازار محصولتان از بین ببرید.
راهکار شما
نکات خاص درمورد محصولتان را عنوان کنید و توضیح دهید که چطور این ویژگیها قادر به حل مسئله عنوان شده در اسلاید قبل میباشد. دقت کنید که کوتاه، دقیق و ساده در این رابطه توضیح دهید.
موفقیتهای شما
احتمالاً میخواهید که در ابتدای جلسه معرفی اعتباری برای خودتان ایجاد کنید. کمی وقت را صرف توضیح موفقیتهای قبلی خودتان کنید. این فرصتی است برای جلب نظر سرمایه گذار مورد نظرتان. با گفتن موفقیتهایی که خودتان و تیمتان تا به آن روز داشتهان نظر آنها را به سمت خودتان جلب کنید.
بازار هدف شما
نگویید که هر فرد روی کره زمین میتواند یک مشتری بالقوه برای شما باشد، حتی اگر یک روز این حقیقت پیدا کند. درمورد کسانی که محصولتان را برای آنها تولید میکنید واقعبین باشید و بازار هدفتان را محدود کنید. این کار نه تنها نظر شنوندههایتان را جلب خواهد کرد، بلکه باعث میشود با سیاست بهتری به برنامهریزیتان فکر کنید.
جذب مشتری
این یکی از قسمتهایی برای جذب سرمایه گذار است که معمولاً فراموش میشود. چطور میخواهید مشتری به دست آورید؟ چه هزینههایی برایتان به دنبال خواهد داشت؟ موفقیتتان را چطور ارزیابی خواهید کرد؟ وضعیت مالی شما باید جوابگوی هزینههای جذب مشتری باشد.
رقبای شما
یک قسمت مهم از جذب سرمایهگذار که اکثر افراد آن را نادیده میگیرند یا جزییات کافی برای آن ارائه نمیدهند این است که چرا با رقیبانتان متفاوت هستید.
بهترین راه برای نشان دادن ارزشتان نسبت به رقبا این است که آن را به فرمت ماتریس نشان دهید – یعنی رقیبانتان را سمت راست جدول و ویژگیها و مزایای خودتان را بالای جدول بگذارید و ویژگیهایی که هریک از رقیبانتان دارند را علامت بزنید. در بهترین حالت رقیبانتان باید تعداد بسیار کمی از ویژگیها و فواید شما را داشته باشند.
الگوی درآمد شما
سرمایهگذاران تقریباً به این بیشتر از هر چیز دیگری فکر میکنند. چطور میخواهید پول درآورید؟ درمورد محصولات و قیمتگذاریهایتان دقیقاً برایشان توضیح دهید و دوباره تاکید کنید که بازار منتظر محصولات شماست.
پیشبینیهای مالی شما
به آن نشان دهید که در مورد درآمد (به ازای محصول) برای سه تا پنج سال آینده چه پیشبینی دارید. باید با بیان تصورات و فرضیاتتان، اعدادی که ارائه میکنید را ثابت کنید. خواهید دید که سرمایهگذار موردنظر ماشینحسابش را بیرون میآورد تا مطمئن شود اعدادتان منطقی است.
بنابراین اطلاعاتی که لازم دارند تا ببینند حساب و کتابهای شما درست است را به آنها بدهید. اگر نمودار مالی شما رشد را نشان میدهد، حتماً دلیل و اتفاقی که باعث آن خواهد شد را توضیح دهید.
تیم کاری شما
سرمایهگذارها اول روی آدمها و بعد روی ایدهها سرمایهگذاری میکنند. بنابراین باید اطمینان یابید که جزییات و اطلاعات مربوط به مدیران ارشد خود و اینکه چرا آنها افراد مناسبی برای گرداندن شرکتتان هستند را با آنها درمیان بگذارید.
همچنین باید درمورد مهارتهایی که با کمبود آن در شرکتتان مواجه هستید هم صحبت کنید.
اکثر شرکتها و تیمهای تجاری دچار فقدان یک مهارت مهم هستند، این مهارت ممکن است بازاریابی باشد، مهارت مدیریت اجرایی باشد، برنامهریزی باشد، فروش، مدیریت مالی یا هر چیزی دیگر. بگذارید بدانند که میدانید چه چیزهایی را نمیدانید.
نیازهای سرمایهگذاری شما
باید به طور مشخص بدانید که چه میزان پول، توسط چه کسانی و با چه درصد سهام در شرکت شما سرمایهگذاری شده است و به چه میزان سرمایه دیگر نیاز دارید. خاطرنشان کنید که چرا تیم مدیریتی شما قادر به تضمین رشد سرمایه خود هستند.
چیزی که باید در این قسمت به آن بپردازید اینها هستند: به چه مقدار سرمایه نیاز دارید؟ چرا به این سرمایه نیاز دارید؟ این سرمایه برای چه منظوری استفاده خواهد شد؟ و چه درآمدی در پی خواهد داشت؟
استراتژی خروج شما
اگر به دنبال سرمایه خیلی زیاد (بالاتر از یک میلیون دلار) برای تجارتتان هستید، مطمئناً اکثر سرمایهگذاران درمورد استراتژیهای خروج شما سوال خواهند کرد.
برنامهتان این است که سهام بفروشید؟ به بخش دولتی بپیوندید (که البته شرکتهای بسیار کمی اینکار را انجام میدهند)؟ یا چیزی دیگر؟ باید نشان دهید که روی این مسئله فکر کردهاید که چه استراتژی خروجی خواهید داشت، شرکتهای هدفتان کدامها هستند و چرا اینکار بعد از ۳، ۵ یا ۱۰ سال عاقلانه خواهد بود.
افزودن دیدگاه