لطفا نگاهی اجمالی به این اسامی بیندازید:

*صدری حسن سرایی- صدری سالاری- صدری دمسیاه – صدری دم سفید – صدری دم سرخ- صدری علی کاظمی- صدری هاشمی- صدری شاه پسند-

*موسی طارم- طارم دیلمانی- سنگ طارم- طارم رشتی- اهلمی طارم- سنگ جو- طارم امیری- طارم محلی- رشتی سرد-

*بینام- حسنی- عنبربو- قصرالدشتی- چمپا بودار- غریب- محمدی- قشنگه- گرده

*خزر- فجر- نعمت- ندا- سپیدرود- هراز- آمل3- ساحل- شفق- کادوس- دشت- چرام3- زاینده رود- کوهرنگ- یاسوج1- سازندگی- آمل2- هیبرید- شیرودی…

این اسامی گیجتان نکند. تنها چیزی که بد نیست بدانید این است که اینها گونه های برنج ایرانی میباشند که در 4 گروه اصلی قرار دارند:

به ترتیب از بالا به پایین:

  • صدری
  • طارم
  • گرد
  • پرمحصول

هدفم شناخت انواع برنج ایرانی نیست. بلکه این نکته که تشخیص برنج و خلوص و کیفیت آن بخصوص در حالت خام و پخت نشده بسیار کار مشکلی میباشد که حتی کارشناسان نیز به سختی از عهده آن بر می آیند.

لذا اعتماد به فروشنده و تولید کننده، اصلی ترین راه تهیه برنج مرغوب است.

به عکس زیر توجه کنید:

شناخت برنج

از راست به چپ:

  • برنج فجر
  • شیرودی
  • طارم محلی
  • هاشمی

اختلاف قیمت بین این برنجها به دلیل اختلاف کیفیت و بخصوص اختلاف میزان برداشت توسط شالیکارهای عزیز کشورمان، بسیار متفاوت است، این اختلاف حتی تا دوبرابر نیز میرسد

بعنوان مثال اگر قیمت هرکیلوگرم برنج شیرودی را 7000 تومان فرض کنیم برنج مرغوب و خالص هاشمی بیش از 12 هزار تومان و بیشتر قیمت دارد (برنج دوم و چهارم از سمت راست)

حتما تا بحال اسم برنج طارم هاشمی را شنیده اید. این برنج در اصل از ترکیب دوبرنج طارم و هاشمی بدست می آید

البته نکته اینجاست که اولا این مخلوط کردن باید در هنگام کاشت صورت بگیرد نه زمانی که برنج تولید شده قرار است به بازار روانه شود. یعنی اینکه ابتدای کاشت بذری با ترکیب مشخص از دونوع برنج که معمولا 20% طارم و 80% هاشمی میباشد ترکیب شده و سپس بذرپاشی انجام میگیرد که این کار در یکنواخت شدن برنج تولید شده بسیار مهم است، ثانیا اینکه چه نوع طارمی در این برنج مخلوط وجود دارد.

بهترین نوع طارم که میشود با برنج هاشمی مخلوط و کشت کرد برنج سنگ طارم است، سنگ طارم همان برنج معروف سنتی و خوش عطر فریدونکنار است که قدمتی حداقل 50 ساله دارد. برنجی که خالص آن به دلیل بازدهی تولید بسیار پایین، قیمت بالایی دارد و به دلیل عطر و طعم بی نظیری که دارد با برنج هاشمی که برنجی بسیار خوش پخت ولی کم عطر میباشد مخلوط میگردد.

متاسفانه برخی برنجها ی طارم هاشمی، ترکیبی از طارم نامرغوب و ضعیف میباشد همانند طارم بدری و … که نهایتا برنجی بی کیفیت را به دست مشتر ی میرساند. اما به نام طارم هاشمی

گیج شدید، نه؟

نگران نباشید این همه مطلب برای رسیدن به این نکته بود که برنجهای طارم هاشمی 4قلم از بهترین آنها و ازهمان ترکیب سنگ طارم و هاشمی میباشد. به همین دلیل کیفیت پخت و عطر بی نظیری داشته و کمی هم قیمت بالاتری نسبت به سایر برنجهای مشابه دارد

نکته آخر اینکه برنج هاشمی یا دمسیاه شمال با قیمت 9 یا 10هزار تومان یا رقمهایی مشابه چیزی جز تقلب نیست و توصیه میکنیم بیشتر در خرید این نوع برنجها دقت کنید. (این قیمت گذاری براساس قیمتهای زمستان1395 میباشد)

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بهترین برندهای آرایشی

فروشگاه اینترنتی بورچین

قالب وردپرس

قالب وردپرس