در این نوشته قصد دارم هم به شم بگویم پته اصلا چی هست؟ پته دوزی یعنی چه ؟ و پته دوزی به درد کجا ها میخورد ؟ اگر شما هم مثل من عاشق هنر و فرهنگ و لباس های زیبای سنتی هستید با من و آموزش پته دوزی همراه شوید تا با هم بیشتر در مورد این هنر کمتر شناخته شده ایرانی بیاموزیم .شاید هوس کردیم و خودمان دست به کار شدیم و لباس ها و مانتو هایمان را با این طرح های چشم نواز و خیره کننده زیبا کردیم .

پته چیست ؟

پته (یا پته دوزی) نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. هنرمندان پته دوز که اکثراً نیز از زنان و دختران خانه‌دار هستند باکمک سوزن نقوشی ذهنی را که ملهم از پندارها و بینشهای شخصی شان است، به وسیلهٔ بخیه‌های نخی رنگین بر زمینه ی‌پارچهٔ پشمی ضخیمی (عریض) می‌نشانند.

پته دوزی یعنی چی؟

یکی از رو دوزی‌های زیبای ایران پته دوزی است و هنری است که اختصاص به زنان خوش ذوق در استان کرمان دارد و زیبایی خیره کننده و چشم نوازی دارد . این رودوزی زیبا را بر روی پارچه‌های پشمی یک رنگ که عریض نامیده می‌شود می دوزند نخ‌هایی که بکار می‌رود نخ‌هایی از جنس پشمی هستند و این نخها ظریف و رنگارنگ هستند و معمولاً به رنگهای عنابی، مشکی، سبز، زرد ,نارنجی، قرمز و آبی سفید استفاده می‌شوند، طرحهای مختلف اعم از انواع بته جقه یا طرحهای هندسی را استفاده می‌کنند .

پته دوزی به چه دردی میخورد؟

رومیزی
سجاده
جلد قرآن
جانماز
پرده
کوسن
زیر لیوانی
امروزه برای طرح های روی لباس و شال و مانتو نیز کاربرد زیادی دارد.
یکی از قدیمی ترین نمونه‌های پته دوزی که بدست آمده نمونه‌ای است که بعنوان روکش بر روی قبر شاه نعمت اله ولیدر ماهان کرمان است که یکی از زیبا ترین و ظریف ترین نمونه از پته دوزی به حساب می‌آید در مورد این نمونه باید اشاره به رنگ پارچه بشود که کرم رنگ است و با نخ‌های پشمی الوان بر رویش بته جقه‌های مختلفی دوخته شده است .

آموزش پته دوزی+ طرح های ساده پته دوزی برای مانتو ، سارافون سنتی

و اما طرح های ساده اسلمیی و بته جقه برای پته دوزی ، در اینترنت طرح ها و مدل های بسیار زیبا و شاهکاری در مورد هنر پته دوزی و آموزش پته دوزی وجود دارد. من این نوشته سراغ طرح هایی رفتم که مناسبب دوخت روی لباس ، سارافون سنتی و مانتو است . دوخت های خیلی مفصل تر و گسترده تری برای استفاده کوسن و رومیزو و غیره وجود داد که میتوانید آنها را در اینترنت پیدا کنید .

 

1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز (هیچ امتیازی ثبت نشده است)
Loading...

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید بهترین برندهای آرایشی

فروشگاه اینترنتی بورچین

قالب وردپرس

قالب وردپرس